Back @ Ghana - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Puck Driel - WaarBenJij.nu Back @ Ghana - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Puck Driel - WaarBenJij.nu

Back @ Ghana

Door: puckvandriel

Blijf op de hoogte en volg Puck

12 Mei 2012 | Ghana, Sunyani

Hier ben ik weer; letterlijk en figuurlijk. Het heeft even geduurd, maar hier is ie dan! De blog! Na een redelijke lange reis met een overstap in Portugal kom ik woensdagavond aan in Accra. Op het vliegveld word ik opgehaald door George, die mij naar het guesthouse brengt, waar ik die nacht ga slapen. De volgende ochtend rijdt George mij naar het vliegveld, voor een binnenlandse vlucht naar Sunyani. Omdat ik een grote koffer, een sporttas en een opblaasbaar zwembad mee moet krijgen, gaat George mee inchecken. Helaas vertelt hij mij in de rij dat ik toch zou moeten bij betalen, omdat deze vliegtuigjes zo klein zijn, dat er niet zoveel bagage inpast. Ik probeer nog tevergeefs het voor elkaar te krijgen om wel alles gratis mee te krijgen, helaas .. De binnenlandse vlucht verloopt ook prima en na een tussenlanding in Kumasi, kom ik ongeveer na één uur aan in Sunyani. Tot mijn grote verbazing staan er heel veel kinderen op het balkon van het gebouw op het vliegveld! Super leuk en lief (nog bedankt Mariëtte!). De meeste kinderen zijn toch nog een beetje verlegen als ik ze zie, maar dat is ook wel te begrijpen. Eenmaal ’s middags in Hanukkah waren ze volgens mij alweer helemaal gewend met het idee dat ik er was. De dag dat ik aankwam (3 mei), was ook de verjaardag van Mariëtte en Mabena (een meisje in het kindertehuis). Mariëtte heeft voor de kinderen een spelletjesmiddag georganiseerd. Er zijn vijf soorten Hollandse spelletjes, zoals o.a. koekhappen en blik gooien. De kinderen vonden het hartstikke leuk en dat was het ook zeker. Daarna hebben we ijsjes gegeten en er nog een leuke dag van gemaakt.
Vrijdag ook weer een keer naar prayers geweest. Het was echt super leuk om een keer mee te maken. Iedereen danste en zong hard mee en zelfs de oudere jongens gingen helemaal los. Heel leuk om te zien. De normaal best verlegen Gideon, danste en zong zo ongeveer het hardste mee. Ik merk ook altijd aan mezelf dat ik hier in Ghana een stuk ‘spiritueler’ ben dan in Nederland. Er wordt hier in mijn opzicht ook anders omgegaan met het geloof dan bij ons. Het is allemaal een stuk losser dan bij ons. Zo wordt er altijd muziek gemaakt met jambees, klappen mensen en zingt iedereen aan een stuk door. Ze vieren hier eigenlijk het geloof, wat een heel mooi uitgangspunt is. Verveeld zoals ik vroeger in de Nederlandse kerk was, ben ik hier in ieder geval niet!
Zaterdagmiddag geeft Mariëtte een barbecue ter ere van haar verjaardag. Het is een super gezellige dag met alle vrijwilligers (toen nog met zeven meiden) en vrienden/familie van Moses en Mariëtte. Het eten was ook heerlijk! Ik was er toen nog maar een aantal dagen, maar voor wie mij kent; ik kan lekker eten wel waarderen ;) Was dus ook erg blij toen ik al dat lekkere eten en drinken zag. Zondag hadden we ook een soort feestje, maar het was ook wel weer zielig; Juliëtte, die hier zes maanden heeft gezeten (ook nog toen ik er vorig jaar was) en Kelly hadden hun afscheid aan het eind van de middag. Als er vrijwilligers weg gaan wordt er altijd een soort klein ‘feestje’ gegeven. De drums worden er bij gepakt en iedereen zingt en danst. Ook mogen de kinderen later zelf nog een liedje zingen. Aan de ene kant heel leuk, maar aan de andere kant blijft het natuurlijk jammer, want diegene gaat weg. ’s Avonds hebben we nog gezellig met z’n allen gegeten bij het Eusbett hotel en de vorige ochtend (5:00!) hebben we ze uitgezwaaid. Meiden het was gezellig om nog een paar dagen met jullie te hebben gespendeerd!
Voorderest vermaak ik me weer prima in Ghana! Het is heel leuk om alle kinderen weer te zien en volgens mij is dit ook geheel wederzijds. De kinderen roepen nu ongeveer al 1,5 maand: ‘Majolein-Pickieee’. Marjolein, een vrijwilligster die hier vorig jaar ook een half jaar heeft gezeten, is een maand voordat ik weer kwam ook gekomen. De kinderen zijn ons dus niet vergeten. Helaas, is dit geschreeuw niet gestopt toen we allebei in Ghana waren gearriveerd, maar toch lief dat er om ons is gedacht. Het is heel leuk om bij sommige kinderen de veranderingen te zien die in die vier maanden zijn gekomen. De babies zijn flink gegroeid en ook merk ik dat sommige kinderen een stuk opener zijn geworden en veel meer praten, super leuk! Er zijn ook weer een aantal nieuwe kinderen in Hanukkah bijgekomen, allemaal kleine lieverdjes. De dagen gaan alweer snel, en voordat ik het weet is er straks alweer een halve maand voorbij. De afgelopen dagen weer veel gecomputerd, naar town geweest en gespeeld. Ook heb ik al aantal keren partijtjes voetbal met de oudere jongens gespeeld, heel erg leuk. De jongens zijn super fanatiek en ik stiekem ook wel een beetje ..
Lieve mensen, tot gauw! Voor nu was dit hem weer!
XXX Puck

  • 12 Mei 2012 - 12:35

    Kim:

    Have fun meid! Xx

  • 12 Mei 2012 - 12:50

    Anniek:

    Leuk verhaal Puck!! Geniet ervan!!

  • 12 Mei 2012 - 13:50

    Oma:

    hartstikke leuk je verslag weer te lezen,heb er van genoten,nog veel plezier en geniet er van,dikke kus liefs oma en opa

  • 12 Mei 2012 - 14:41

    Mamz:

    Hoi lieve Puck, wat leuk om je verslag van de eerste anderhalve week te lezen. Het lijkt me wel leuk om die verschillen t.a.v. de vorige keer op te merken.Het nieuwe en spannende is er misschien een beetje af, maar daarvoor in de plaats is het voor de kinderen heel fijn om vertrouwde gezichten te zien. Het is maar goed dat er een aantal vaste mama's zijn in Hanukkah, anders konden de kids nog wel eens hechtingsproblemen in hun latere leven krijgen. Maar ondanks dat deze kinderen het gezelschap van hun ouders moeten ontberen, hebben ze wel een mooi leven op Hanukkah, er zijn regelmatig 'extraatjes' in de vorm van feestjes e.d. Dat is natuurlijk prachtig en dat compenseert hun gemis weer een beetje. Het enige waar ik niet blij mee ben is die extra tussenstop op Kumasi, 2x opstijgen en dalen...brrrrr, nou al de bibbers. Moest je veel extra betalen voor je bagage? Ik maak de rest van je zakgeld volgende week over, wanneer ik mijn loon (en vakantiegeld) heb. Lieverd nog heel veel plezier, dikke kus en groeten aan bekenden en de kinderen, liefs, mamz XXX

  • 12 Mei 2012 - 17:57

    Chris:

    Hoi lieve Puck,

    Wat mooi dat jij dit doet, en dat het je weer gelukt is om er te mogen zijn !

    Ik wens je het beste, geniet en volg je pad !

    Groet Chris

  • 12 Mei 2012 - 19:55

    Arjan En Manon:

    Hey Puck! Zo te lezen vermaak jij je weer prima in Hanukkah! En dat lekkere eten...zo kennen we je weer haha! Geniet ervan meis!

  • 12 Mei 2012 - 19:55

    Arjan En Manon:

    Hey Puck! Zo te lezen vermaak jij je weer prima in Hanukkah! En dat lekkere eten...zo kennen we je weer haha! Geniet ervan meis!

  • 13 Mei 2012 - 19:42

    Gelda:

    Lieve Puck,
    Leuk om je reisverslag te lezen!
    Helemaal stoer van je om zo alleen op reis tegaan! Fijn dat de reis zo goed is gegaan en dat het weer goed is om in Ghana te zijn!!
    Liefs van Gelda

  • 15 Mei 2012 - 06:26

    Sharleen:

    leuk verhaal meis! Veel plezier nog daar!! xxx

  • 17 Mei 2012 - 11:54

    John:

    Geweldig verhaal. Geniet ervan daar!

  • 25 Mei 2012 - 06:10

    Wendy Van Driel:

    Leuk verhaal! De kinderen zullen wel erg blij dat je er weer bent! Geniet ervan. Liefs Huib en Wendy. Kusje van Mats,Daan en Lenn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

It's time for Africa!

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2012

Ghana II

12 Mei 2012

Back @ Ghana
Puck

Actief sinds 06 Sept. 2011
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 15240

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 13 Februari 2015

Stage in Mauritius

02 Mei 2012 - 05 Juli 2012

It's time for Africa!

30 September 2011 - 30 December 2011

Vrijwilligerswerk in Sunyani, Ghana

Landen bezocht: