(Kleine) Geluksmomentjes - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Puck Driel - WaarBenJij.nu (Kleine) Geluksmomentjes - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Puck Driel - WaarBenJij.nu

(Kleine) Geluksmomentjes

Door: puckvandriel

Blijf op de hoogte en volg Puck

21 December 2011 | Ghana, Sunyani

Dit is alweer mijn laatste reisverslag vanuit Ghana. De tijd is ontzettend snel gegaan. Aan de ene kant heb je hier al zoveel beleefd, maar aan de andere kant kan ik me zelfs mijn afscheidsfeestje en de eerste dagen hier nog als de dag van gisteren herinneren. Mensen hebben van te voren al tegen mij gezegd: “Voor je het weet is het voorbij!”, en dat is inderdaad zo. Gelukkig heb ik de afgelopen weken echt genoten en veel leuke dingen gedaan en ga ik dat de komende week ook nog doen!

Allereerst was een van de hoogtepunten van de laatste weken natuurlijk het bezoek van Netty en Popke. Het was super gezellig! Na een ongelukkig voorval moest ik eerst een hele dag reizen in de auto om ze op te halen van het vliegveld in Kumasi, een stad die ongeveer nog op 3 uur rijden afstand ligt. Hierdoor viel een dag in het water, maar gelukkig kon ik ze allebei wel in mijn armen sluiten! Bij aankomst in het donker hadden de kinderen tot mijn verbazing allemaal tekeningen voor ze gemaakt met ‘Welkom in Ghana’ erop en kerstbomen en vlaggen. Super lief! Zo schattig, want eigenlijk gebeurd dit nooit voor zo’n kort bezoek. De kinderen kwamen gelijk op hun afrennen en wilden worden opgepakt en worden geknuffeld. We hebben een hele leuke tijd gehad in de dagen dat ze er waren. Je kon zien dat het allebei echt ‘kindermensen’ zijn, want de kinderen vonden het echt heel leuk dat ze er waren en andersom weet ik zeker! Ook was het heel fijn mijn moeder weer even te kunnen vast houden, elk kind heeft natuurlijk een beetje moederliefde nodig ;)

Verder heb ik weer leuke dingen gedaan. Ik ben samen met Juliette (een vrijwilligster die een half jaar hier gaat verblijven) en Esther, de kokkin van de kinderen, naar haar kerk geweest. We konden met haar mee, omdat ze naar een Engelssprekende kerk gehad, in plaats van het gebruikelijke Twi wat hier gesproken wordt. Het was echt super leuk. Ik ben zelf niet gelovig, maar hier is het zeker niet erg om naar de kerk te gaan. In tegenstelling tot in Nederland betreft, is het hier echt een vrolijke bedoeling! De vrouwen (en mannen) trekken hun mooiste kleding aan en tutten zich echt een beetje op. De vrouwen lopen vaak in de mooiste, kleurrijkste stoffen. Kunnen wij grijze muizen met onze donkere kleding (including me) nog wat van leren. Tijdens de kerkdienst wordt er veel gezongen, gedanst enzovoort. Op het eind werden we naar voren geroepen, want iedereen die nieuw was moest komen. Helaas wij dus ook (als enige twee blanken in een kerk waar ongeveer 120 mensen aanwezig waren). Je moest jezelf voorstellen en zeggen wat je deed. Helaas praatte ik een beetje te snel en snapte niemand wat ik zei, tot grote hilariteit van de pastor (ik moest na de kerk wachten om mezelf goed voor te stellen…). Na de dienst gingen we nog even naar de kerk van haar neef, waar ze wel alleen maar Twi spraken. We hadden een paar vertalers, maar zo interessant was het niet. Wel leuk was dat het even later een huwelijk bleek te zijn in plaats van een kerkdienst. Het is hier dus ook heel normaal om gewoon iemands huwelijk in te lopen, terwijl je diegene niet kent. Zo ga je trouwen en zo zitten er opeens twee blanken tussen je gasten.

Deze weken hadden de kinderen van Hanukkah ook examens op school. Het maakt niet uit hoe jong of oud je bent, vanaf je 4e moet je ze maken. De linialen, gummetjes, potloden en pennen moesten uit de kast worden getrokken, want iedereen had wat nodig. De meeste kinderen hebben elke dag zo’n drie examens gemaakt. Ze krijgen examens in vakken zoals wiskunde en Engels, maar ook vakken als religieuze studies en creatieve vakken. De examens zitten er in ieder geval op en de kinderen hebben net hun rapporten terug. De meeste kinderen halen echt belachelijke hoge cijfers! Op vakken zoals Engels en ICT halen heel veel kinderen gewoon 92%. Toch is dat hier misschien ook maar beter, want kinderen worden hier ook nog wel eens geslagen op school als ze onder de 80% scoren bij vakken zoals wiskunde. Echt bizar, want dat zijn echte goeie resultaten. Ik kan me niet goed herinneren dat ik buiten een vak als Kunst Algemeen om ooit hoger dan een acht heb gehaald, maar ik was ook niet veel bezig met dingen zoals studeren :).

Ook hier in Ghana is het bijna kerst. Marjolein en ik zijn nu al weken bezig met voor ieder kind een nieuw kledingsetje samen te stellen. Het is best heel leuk om te doen. We hebben nu voor ieder kind een leuk kledingsetje gevonden. Daarnaast krijgen ze ook wat speelgoed. Het is leuk voor die kinderen om ook een dag te hebben waarin ze in het zonnetje worden gezet en leuke cadeautjes krijgen. Ook hebben we een echte (nou ja, een neppe dan!) kerstboom in de dininghall staan. We hebben samen met Mariette even moeten kijken hoe het ingewikkelde ding in elkaar stak, maar dat ging al gauw goed. Vrouwen en ‘technologie’ gaan echt wel samen! Nadat we de kerstboom, die trouwens gigantisch is, hadden opgetuigd mochten de kinderen de boom versieren. Hij is super leuk (en kitsch) geworden en zo krijgt iedereen toch wat meer een kerstgevoel. Ook worden er veel donaties gedaan de afgelopen weken. Bijna iedere dag komt er wel een auto, of een bus vol met mensen, het terrein op rijden om een donatie te doen. We krijgen dingen zoals zakken rijst, olie, eieren en snoep, maar bijvoorbeeld ook vijf levende kippen die nu helaas niet meer zo levend in de vriezer liggen.

Het is bizar om te weten dat ik over een week weer in Nederland zit. Ik heb hier zo erg genoten. Je ziet kinderen hier van wat terug getrokken kinderen ontpoppen tot spraakzame kinderen waarvan je weet dat ze aan je aanwezigheid gewend zijn geraakt. Nog iets heel leuks is dat mama en Popke twee kinderen gaan sponsoren. Volgens mij was het ‘love at first sight’ of in mama’s geval ‘love at First baby’. Ik verwelkom twee nieuwe broertjes; Kwame en Big Mac (ja echt)! Alle kinderen hebben ook cadeautjes van ze gekregen, waaronder van die grote ballonnen. De kinderen zijn zo ontzettend blij met eigenlijk zo iets kleins, daar kunnen wij luxe-paarden iets van leren.. Een kleine selectie van mijn geluksmomentjes. Ze zijn er bijna iedere dag! Helaas ga ik straks terug naar het normale leven, waarin je vaak toch weer beland in een dagelijkse sleur. Natuurlijk heb ik wel weer heeeeeel veel zin om mijn lieve familie en vrienden weer te zien, die ik zeker wel heb gemist. Gelukkig heb ik veel foto’s gemaakt en veel mooie herinneringen aan een super tijd hier in Ghana. Ik weet zeker dat als ik straks terug denk aan deze drie maanden hier dat er vaak lach verschijnt op mijn gezicht en die geluksmomentjes zo weer naar boven komen!

Tot gauw en veel liefs van Puck.

  • 21 December 2011 - 20:36

    Marlies Schraa:

    Lieve Puck,

    We willen je even veel succes en sterkte toewensen als je volgende week je Hannukahfamilie ( voorlopig) los moet laten en je eigen levenspad weer gaat vervolgen... Een heel dubbel gevoel wat we ook bij Marjolein voelen. Maar weet dat ook mede dankzij jou inzet het leven van een aantal kinderen voorgoed verandert is en ook weer voor hun kinderen etc... Het voelt goed 2 broertjes erbij, zo blijf je verbonden met Hannukah en steun je wezenlijk de kinderen: super van jullie!! Sterkte ook als je weer thuiskomt en de omgekeerde cultuurshock volgt. Vriendinnen die heel blij zijn om je weer te zien, maar waar het leven voor door is gegaan en bezig zijn geweest met hun studie en werk, een totaal andere wereld dan waarin jij geleefd hebt de afgelopen maanden. Marjolein zei na haar bezoek aan Tanzania: "Ze begrijpen het niet, omdat ze het niet meegemaakt hebben", We zullen je verhalen missen!! Lieve Puck, we wensen je alle goeds toe als je weer terug bent en hopen je gauw een keer bij Marjolein te zien in Alkmaar!! Lieve groetjes van Marlies en Rolf Schraa.

  • 21 December 2011 - 21:40

    Tina:

    Volgend jaar een weekje naar Ghana samen? Gaan we naar Kwame en Big Mac.. Wil we mijn neefjes zien natuurlijk.. enne avonturen beleven! ;) Lieve Puck.. nog een fijne week en geniet nog van alles waar je van kan genieten. Je hebt een prachtige tijd en ervaringen gehad, dit pakken ze je nooit meer af! Koesteren! Veel liefs en kom heel weer terug...goede reis over een week..

    Tina xxx

  • 21 December 2011 - 21:42

    Tina:

    En owjah.. zal je verhalen missen.. :-(

  • 22 December 2011 - 10:41

    Mamz:

    Lieve Puck, nog steeds ziek van mijn bezoek aan Ghana, heb ik je verslag gelezen. Gelukkig heb ik jou daar wel gezien, dus ik zal begrijpen hoe je Hanukkah zult gaan missen, ik mis het al, terwijl wij er maar 4 nachten zijn geweest. Nu ben jij nog de schakel tussen je 'adoptie' broertjes en ons, straks moeten we het hebben van de verhalen van anderen. Het zal omschakelen worden in dit koude kikkerland, waar alles weer op de klok gebeurt. Je boft dat je vriendinnen nog een week vrij zijn, daarna begint voor hun het leven weer van studie en regelmaat en is er voor jou minder tijd. Ik hoop dat je hier snel iets om handen hebt, vóór de verveling en de heimwee naar Ghana toe zal slaan.
    Koester je geluksmomenten en roep ze op als je ze nodig mocht hebben, je hebt inderdaad zoveel foto's en verslagen die je daarbij kunnen helpen... Je bent in ieder geval een prachtige ervaring rijker en die neem je je hele leven met je mee! Geniet nog even van kerst met de kinderen en een paar vakantiedagen bij Ko-Sa. En dan zie ik jou over een goeie week bij Schiphol, dag lieve Puck, veel plezier, liefs, mamz XXX

  • 22 December 2011 - 11:47

    Oma:

    het was weer super leuk om je varslag te lezen,badankt dat we eenkijkje mocgten nemen indat wereldjexxxoma

  • 22 December 2011 - 12:45

    Hilda:

    Wat weer een leuk verslag. Net als je andere verslagen, leuk om te lezen wat je daar meemaakt. Meid geniet nog van je laatste week. Fijne kerstdagen en liefs van ons vijven.

  • 22 December 2011 - 15:39

    Anniek:

    Lieve Puck,

    wat een mooi verhaal zeg! En wat leuk dat jullie Big Mac en Kwame gaan sponseren!! (geef je ze ff een knuffel van mij?? ook de andere kids!!) Het was super om je verhalen te kunnen lezen, ook al was ik in Nederland! Zo was ik toch ook in Ghana, super mooi!! Geniet ervan meis!! Je bent een toppertje! Liefs

  • 22 December 2011 - 16:26

    Corina:

    Ha Puck,

    Super om zo'n verslag van je te lezen. Geniet nog van je tijd daar!
    Maar ook sterkte met het afscheid. En niet te vergeten prettige kerstdagen!

    groetjes Corina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Vrijwilligerswerk in Sunyani, Ghana

Recente Reisverslagen:

21 December 2011

(Kleine) Geluksmomentjes

07 December 2011

Op reis!

20 November 2011

Import vanuit Holland

29 Oktober 2011

Ghana

17 Oktober 2011

African Vibes
Puck

Actief sinds 06 Sept. 2011
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 15228

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 13 Februari 2015

Stage in Mauritius

02 Mei 2012 - 05 Juli 2012

It's time for Africa!

30 September 2011 - 30 December 2011

Vrijwilligerswerk in Sunyani, Ghana

Landen bezocht: